Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2010 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.

Ogólna charakterystyka skarg i wniosków:

W roku 2010r. do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęło 91 skarg , załatwiono 86 skarg , 2 skargi przekazano zgodnie z właściwością do innych jednostek Policji:

  • w 5 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących

  • w 71 skargach nie potwierdzono zarzutów

  • w 7 skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska

  • w 6 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko

 

Potwierdzalność skarg 5,88%

 

Współczynnik skargowości wyniósł 0,18%

 

W rozpatrywanych skargach najczęściej występujące zarzuty dotyczyły:

  • bezczynności i opieszałości załatwiania spraw

  • niekulturalnego stosunku do obywateli

  • sposobu przeprowadzenia interwencji

     

W KMP w Gorzowie Wlkp. nie odnotowano skarg przeterminowanych.

 

W KMP w Gorzowie Wlkp. odnotowano 2 skargi dotyczące dyskryminacji i 28 skarg w sprawach kobiet. Nie odnotowano natomiast skarg w sprawach dzieci.

Za główne źródło powstania skarg należy uznać:

 

  • brak doświadczenia zawodowego funkcjonariuszy skutkującego nieumiejętnością opanowania emocji

  • subiektywne opinie skarżących dotyczące wykonywanych przez funkcjonariuszy Policji czynności służbowych

  • próbę zmiany przez skarżących podjętej wobec nich decyzji przez funkcjonariuszy Policji

  • dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karno - administracyjnej poprzez kwestionowanie prawomocnych działań policjantów

  • brak dostatecznej znajomości przepisów prawnych przez funkcjonariuszy i umiejętności ich przekazywania w związku z podejmowanymi czynnościami.

 

W 1 przypadku skarga została przedłużona w związku z potrzebą zgromadzenia pełnego materiału dowodowego pozwalającego na właściwą ocenę prawidłowości działań podjętych przez funkcjonariuszy, o czym poinformowano skarżącego.

 

Problematyka skargowa na bieżąco wykorzystywana jest do podnoszenia poziomu służby funkcjonariuszy poprzez przeprowadzanie szkoleń, rozmów indywidualnych bezpośrednich przełożonych z funkcjonariuszami w celu omówienia popełnianych błędów, przypominanie i zobowiązywanie funkcjonariuszy do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa.

 

Zalecenia i wnioski wskazane w Analizie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji w 2009r. zostały wykorzystane w toku szkoleń organizowanych dla funkcjonariuszy KMP w Gorzowie Wlkp. , a problematyka skargowa za 2009r. została omówiona podczas narady rocznej.

 

Przyjęcia interesantów w KMP w Gorzowie Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Kontroli . Raz w tygodniu w środę w godz. 10.00-16.00 interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji i jego zastępcy. Przyjęcia interesantów w jednostkach podległych odbywają się również raz w tygodniu w środy w godz. 10.00-16.00 za wyjątkiem KP II w Gorzowie Wlkp. , gdzie obywatele przyjmowani są w poniedziałki w godz. 12.00-17.00.Interesantów przyjmują kierownicy jednostek . Informacje o przyjęciach obywateli wywieszone są w holu KMP i jednostek podległych.

Ewidencji przyjęć dokonuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem.

 

Problemy podnoszone przez interesantów są od lat podobne. W bieżącym roku dominowały zarzuty dotyczące sposobu przeprowadzenia interwencji i niewłaściwego zachowania się policjantów w czasie wykonywania czynności służbowych . Interesanci często zwracali się także o udzielenie porad, skierowanie i wskazanie właściwych organów mogących rozwiązać ich problemy.

W toku prowadzonych rozmów interesantów każdorazowo pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania ,iż dotychczasowe wyjaśnienia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. Rozmowy z interesantami w większości uznawane były za wystarczające .W pojedynczych przypadkach sporządzono protokół przyjęcia ustnej skargi.

 

Ujawnione w trakcie postępowań skargowych błędy i niedociągnięcia stanowiły przedmiot szkoleń zawodowych . W roku 2010r. funkcjonariusze Zespołu Kontroli przeprowadzili 5 szkoleń dla kadry kierowniczej i 4 szkolenia dla funkcjonariuszy Wydziału Sztabu Policji i 1 szkolenie dla funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego.

W 30 przypadkach skierowano wystąpienia do przełożonych funkcjonariuszy poszczególnych komórek organizacyjnych o wykorzystanie wniosków sformułowanych w rozpatrywanych postępowaniach skargowych do celów szkoleniowych.

Ponadto wykorzystując sygnalizowane w skargach nieprawidłowości w 10 przypadkach wystąpiono o przeprowadzenie rozmów instruktażowych z funkcjonariuszami będącymi podmiotem skargi celem przypomnienia obowiązujących przepisów prawa i procedur postępowania.

W związku z nieprawidłowościami ujawnionymi w toku postępowań skargowych przeprowadzono 4 rozmowy dyscyplinujące z funkcjonariuszami naruszającymi dyscyplinę służbową.

 

Dążąc do uzyskania coraz lepszych wyników w Zespole Kontroli będzie prowadził bieżące działania polegające na:

- zwracaniu uwagi funkcjonariuszom na należyte traktowanie osób zgłaszających się do KMP w Gorzowie Wlkp. i jednostek podległych w różnorodnym charakterze

- kontynuowaniu pracy szkoleniowej z wykorzystaniem wniosków formułowanych w wyniku przeprowadzonych postępowań wyjaśniających

- doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających poprzez właściwą koncentrację materiału dowodowego niezbędnego do obiektywnego rozpatrywania skarg.

Metryczka

Data publikacji : 31.03.2011
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Gorzowie Wielkopolskim
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Anna Chmielenko
Osoba udostępniająca informację:
Anna Chmielenko
do góry